66 proc. Polek i Polaków nie wykorzystało w całości urlopu wypoczynkowego za ubiegły rok. Ponad ⅓ oddałaby część urlopu w zamian za 4-dniowy tydzień pracy. Nowe dane No Fluff Jobs
Polacy spędzają w pracy prawie najwięcej czasu w Unii Europejskiej, w dodatku, według nowych danych No Fluff Jobs, aż ⅔ nie wykorzystuje w całości przysługującego im urlopu. Jednocześnie 72 proc. chciałoby tego urlopu mieć więcej. Tylko 15 proc. zgodziłoby się jednak na zwiększenie liczby dni wolnych kosztem obniżenia pensji. Większe zainteresowanie budzi pomysł zmniejszenia wymiaru urlopu w zamian za 4-dniowy tydzień pracy – „za” jest ogółem 37 proc. badanych, a wśród najmłodszych pracowników i pracowniczek nawet 50 proc.
2024-06-12, 11:30

Urlopy wypoczynkowe Polaków często są wypoczynkiem głównie z nazwy – aż 72 proc. polskich pracowników i pracowniczek zdarzało się podczas urlopów odbierać służbowe telefony, 66 proc. sprawdzało służbową skrzynkę mailową, a 61 proc. wykonywało na urlopie obowiązki zawodowe, jak wynika z najnowszego raportu No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami o pracy, który od 10 lat wyznacza standardy rekrutacji. 

Polacy nie wykorzystują urlopów, ale chcieliby mieć ich więcej

Według Eurostatu Polacy są drugim najbardziej zapracowanym narodem w Unii Europejskiej. Pracujemy przeciętnie 40,4 godziny tygodniowo, podczas gdy unijna średnia wynosi 37,5 godziny. Jednocześnie 45 proc. osób pracujących w Polsce doświadcza wypalenia zawodowego. Według danych No Fluff Jobs aż 66 proc. pracowników i pracowniczek nie wykorzystało w ubiegłym roku całej puli urlopu wypoczynkowego, ale 72 proc. chciałoby mieć więcej dni wolnych, niż obecnie im przysługuje. W grupie osób w wieku od 25 do 34 lat ten odsetek wzrasta do 78 proc. Wyższego limitu urlopów częściej chcą kobiety (75 proc. w porównaniu do 70 proc. mężczyzn).

Więcej urlopu wypoczynkowego – tak, ale nie kosztem pensji

37 proc. Polek i Polaków deklaruje, że zgodziłoby się na zmniejszenie wymiaru urlopu wypoczynkowego w zamian za 4-dniowy tydzień pracy. Na takie rozwiązanie nie zgodziłoby się 35 proc., a 28 proc. jest niezdecydowanych. Spośród przedstawicieli i przedstawicielek najmłodszego pokolenia na rynku pracy zainteresowanie tym pomysłem wyraża już 50 proc. Znacznie mniejszy entuzjazm budzi propozycja zmniejszenia wynagrodzenia w zamian za zwiększenie liczby dni wolnych – na to rozwiązanie przystaje zaledwie 15 proc. pracowników i pracowniczek, 22 proc. jest niezdecydowanych, a 63 proc. byłoby przeciw. 

Zamiast o work-life balance powinniśmy dziś mówić o life-work balance, aby podkreślić znaczenie aspektu życia prywatnego, które zdarza nam się zaniedbywać właśnie na rzecz pracy. Najnowsze dane No Fluff Jobs dają do myślenia: 72 proc. osób odbiera telefony służbowe podczas urlopu, a 61 proc. zdarza się wykonywać wtedy obowiązki służbowe. Powodów może być kilka: pracownicy i pracowniczki mają za dużo na głowie i boją się natłoku pracy po powrocie. Jednocześnie to pracodawcy mogą wywierać presję, podczas gdy powinni dbać o dobrostan zespołów oraz zapewniać przestrzeń do odpoczynku. W końcu wypoczęty pracownik to zaangażowany i efektywny pracownik – komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs

Warto pamiętać, że Kodeks pracy nie określa górnego limitu liczby dni urlopu wypoczynkowego. Niektóre firmy oferują nielimitowany urlop jako benefit. Z takiej możliwości chętnie skorzystałoby 63 proc. Polek i Polaków, a wśród osób z miast powyżej 500 tys. mieszkańców ten odsetek wzrasta do 74 proc. Co ciekawe, aż ¼ badanych nie jest pewna, czy chciałaby móc korzystać z takiego rozwiązania, a 12 proc. jest mu przeciwne. 

Podczas urlopu… możesz wygrać sprzęt komputerowy do pracy 

Dla osób, które cenią sobie dobry sprzęt komputerowy: czy to do pracy, czy rozrywki, No Fluff Jobs przygotował  akcję Peceteria, w której dwie główne nagrody to zestawy komputerowe złożone przez rywalizujących ze sobą ekspertów sprzętowych i YouTuberów: TechLiptona oraz ZMASLO. Każdy z nich otrzymał od No Fluff Jobs najnowocześniejszy procesor Intel oraz budżet w wysokości 20 tys. zł netto, który ma wykorzystać do ulepszenia swojej jednostki. Oprócz dwóch nagród głównych w Peceterii przygotowano również 38 nagród dodatkowych, m.in. procesory Intel, fotele gamingowe, gimbale, drony czy konsole retro. 

Aby wziąć udział w losowaniu, wystarczy kupić przygotowanego przez No Fluff Jobs e-booka Podstawy wybierania komponentów do PC i „podkręcania” sprzętu, do którego kupujący otrzymają losy. Zwycięzcy zostaną wylosowani 20 czerwca podczas wielkiego finału, który będzie można oglądać na kanale YouTube portalu. Zwycięzcę wyłoni twórca kanału YT Michał Pisarski Tech, ekspert w recenzowaniu i testowaniu sprzętu. Postęp prac nad składaniem zestawów można śledzić w mediach społecznościowych No Fluff Jobs oraz wszystkich trzech YouTuberów. 

Część zysków ze sprzedaży e-booka zostanie przekazana na wsparcie Hakersów – organizacji, która zapewnia pomoc dzieciom wykluczonym cyfrowo. 

Partnerem technologicznym Peceterii jest Intel. Loteria jest przeznaczona dla osób pełnoletnich. 

Metodyka badania: Raport powstał na podstawie badania DIY wykonanego na platformie Omnisurv by IQS w dniach 25-28.04.2024 r. przez No Fluff Jobs. Do badania wybrano reprezentatywną próbę ogólnopolską osób w wieku 18-64 lat.  Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości (na podstawie danych demograficznych GUS), a jej liczebność wyniosła 1000 osób. Błąd maksymalny oszacowano na poziomie 3%. W raporcie odnosimy się także do danych pochodzących z innych źródeł.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
ZAŁĄCZNIKI
fot_freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.