Już 41 CV na jedną ofertę pracy, odsetek ogłoszeń niemal dwa razy wyższy niż w ubiegłym roku. No Fluff Jobs podsumowuje pierwszy kwartał 2024 w kategorii AI
Tylko od początku 2024 r. kandydaci i kandydatki 89,3 tys. razy wpisali frazę „AI” w wyszukiwarkę ofert pracy na portalu No Fluff Jobs. Odsetek ogłoszeń z tej kategorii, który w 2023 r. wynosił 2,56 proc., teraz osiągnął już 4,44 proc., ale średnia liczba CV wysyłanych w odpowiedzi na jedną ofertę nadal przekracza 40. Co szósta osoba zatrudniona w IT postrzega rozwój sztucznej inteligencji jako szansę na zmianę specjalizacji w tym kierunku.
2024-03-26, 10:52

Coraz szybciej przybywa ofert pracy dla specjalistów zajmujących się sztuczną inteligencją. Jeszcze w 2022 r. odsetek ogłoszeń ze specjalizacji AI na No Fluff Jobs, polskim portalu z ogłoszeniami o pracy, który od 10 lat wyznacza standardy rekrutacji, wynosił 1,26 proc. wszystkich opublikowanych ofert. W 2023 r. było to już 2,56 proc., a teraz, po pierwszym kwartale 2024 r., jest to 4,44 proc. Pracodawcy i pracodawczynie najczęściej w wymaganiach podają Pythona oraz Machine Learning, w 2023 r. do częściej wskazywanych wymagań dołączyły również TensorFlow oraz PyTorch. Od kandydatów i kandydatek zazwyczaj oczekuje się również znajomości angielskiego, zdolności komunikacyjnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów

Średnio 41 CV na jedną ofertę pracy

Zainteresowanie kandydatów i kandydatek pracą w dziedzinie AI również utrzymuje się na wysokim poziomie – średnia liczba CV wysyłanych w odpowiedzi na jedną ofertę wynosi w tym roku 40,9. W 2023 r. było to 42,6, aplikacji na jedno ogłoszenie, a w 2022 r. „tylko” 25,6. Według raportu No Fluff Jobs „AI na rynku pracy IT. Obawy, nadzieje i perspektywy” nawet co szósta osoba pracująca w IT dostrzega w rozwoju sztucznej inteligencji szansę na zmianę specjalizacji na związaną z tą tematyką. 

Od początku roku kandydaci i kandydatki 89,3 tys. razy wpisywali frazę „AI” w wyszukiwarkę ofert na No Fluff Jobs. W ciągu całego 2023 r. liczba ta wyniosła 404,8 tys., eksperci z No Fluff Jobs szacują więc, że w tym roku uda się doścignąć lub nawet przekroczyć ten wynik. Dla porównania, w 2022 r. fraza „AI” została wpisana w wyszukiwarkę 206,3 tys. razy. 

Jeśli chodzi o konkretne frazy związane ze sztuczną inteligencją, największym zainteresowaniem osób przeglądających oferty cieszą się te mające w tytule lub treści hasło Machine Learning. W porównaniu do ubiegłego roku średnia liczba ich wyświetleń wzrosła już o 37,5 proc. W przypadku ofert, w których pojawia się Natural Language Processing ten trend jest odwrotny – liczba wyświetleń spadła o 39,2 proc. 

Nowe miejsca pracy dzięki AI w 40 proc. firm

W 2022 r. mediany dolnych i górnych widełek wynagrodzeń oferowanych w kategorii AI wynosiły 18,5-26 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B oraz 13-20 tys. zł brutto na umowie o pracę. W 2023 r. nastąpił nieznaczny spadek na B2B do 18-26 tys. zł netto (+ VAT) oraz wzrost na umowie o pracę do 15-22 tys. zł brutto. Aktualnie oferowane zarobki na B2B wzrosły, a na umowie o pracę pozostały bez zmian. Mediany dolnych i górnych widełek proponowanych wynagrodzeń wynoszą 18-27,4 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B oraz 15-22 tys. zł. brutto na umowie o pracę

Z badania No Fluff Jobs „AI na rynku pracy” wiemy, że blisko 29 proc. programistów i programistek obawia się zastąpienia przez AI. Choć powinniśmy traktować AI jako rozwiązanie, które ma nam pomóc w pracy, a nie nas zastąpić, z zaciekawieniem przyglądam się wieściom z USA, gdzie niedawno wypuszczono demo Devina pierwszego AI Software Engineera, który potrafi planować i wykonywać skomplikowane zadania inżynieryjne. Czy to oznacza, że ofert pracy z dziedziny AI będzie przybywać, a zapotrzebowanie na osoby kodujące spadnie? Czas pokaże – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.

Mimo że część specjalistek i specjalistów IT obawia się, że rozwój AI pozbawi ich pracy, tylko w 18 proc. badanych firm nastąpiła związana z tym redukcja etatów. Natomiast 40 proc. firm stworzyło nowe stanowiska, a 43 proc. wprowadziło ścieżki rozwoju lub przebranżowienia w dziedzinie AI dla zatrudnionych już osób.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.