Jedynie 27 proc. polskich pracowników i pracowniczek uważa, że w obecnym miejscu pracy otrzymuje wynagrodzenie adekwatne do ich umiejętności. Przeciwnego zdania jest natomiast aż 58 proc. Tylko 23 proc. udało się w ciągu ostatniego roku wynegocjować podwyżkę, a 26 proc. walczyło o nią, ale bezskutecznie. To dane z najnowszego raportu Rynek pracy w Polsce od No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami, który od 10 lat ułatwia kandydatom i kandydatkom znalezienie pracy dopasowanej do ich oczekiwań finansowych.
Prawie 40 proc. zatrudnionych chciałoby zmienić pracę jeszcze w 2024 r.
Mimo że tak wiele osób jest niezadowolonych z obecnego wynagrodzenia, ponad połowa badanych – 54 proc. – nie ma na razie zamiaru zmieniać pracy. Kolejne 37 proc. planuje taką zmianę jeszcze w tym roku, a niemal co 10. osoba wciąż się waha. Możliwości utraty zatrudnienia boi się mniej niż ¼ badanych, a 62 proc. nie widzi powodu do takich obaw.
Liczba ofert zatrudnienia adresowanych do pracowników i pracowniczek w drugim kwartale roku spadła o prawie 28 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału. Jednak, patrząc w dłuższej perspektywie, widać, że rynek jest bardzo zmienny, a liczba ogłoszeń o pracy układa się w kształt sinusoidy. Dane GUS prognozują odbicie jesienią, a patrząc całorocznie, potwierdzają, że zatrudnień w tym roku powinno być czterokrotnie więcej niż zwolnień – mówi Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.
Portale ogłoszeniowe najpopularniejszą metodą na znalezienie pracy
Prawie ⅔ aktywnych zawodowo Polaków i Polek podczas poszukiwań pracy korzysta z portali z ogłoszeniami, a 51 proc. przyznaje, że faktycznie w ten sposób znalazło zatrudnienie. Równie skuteczne wydają się być polecenia od znajomych. Z tej formy poszukiwania pracy korzysta 49 proc., a skuteczność tego kanału jest również wysoka – na poziomie 48 proc.
Najmniej skuteczne okazuje się natomiast szukanie zatrudnienia za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. na LindedIn. Z tej formy poszukiwań korzysta co czwarta badana osoba, jednak skuteczna okazała się ona tylko w przypadku 13 proc.
Metodologia badania:
Raport powstał na podstawie badania DIY wykonanego na platformie Omnisurv by IQS w dniach 08-11.08.2024 r. na reprezentatywnej próbie osób aktywnych zawodowo w wieku od 18 do 64 lat.