Wynagrodzenia dla specjalistów od sztucznej inteligencji od początku roku wzrosły nawet o 16,6 proc., na jedno ogłoszenie z kategorii AI przypada ponad 30 CV. Nowe dane No Fluff Jobs
Mediany wynagrodzeń dla specjalistów i specjalistek IT zajmujących się sztuczną inteligencją rosną z kwartału na kwartał, sięgając już 30 tys. zł netto (+VAT) w przypadku kontraktu B2B i 29 tys. zł brutto na umowie o pracę. Z narzędzi wykorzystujących AI na co dzień korzysta już 94 proc. osób pracujących w branży informatycznej. W większości branż spoza IT wymóg znajomości narzędzi sztucznej inteligencji, według danych No Fluff Jobs, jest jak na razie dość niski, z wyjątkiem marketingu, gdzie znajdziemy go w ponad ⅒ ofert.
2024-11-06, 09:39

Pomimo widocznego już od miesięcy załamania na rynku pracy IT, firmy szukające specjalistów i specjalistek od sztucznej inteligencji są gotowe zaproponować im naprawdę wysokie wynagrodzenia. Według najnowszych danych No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami, który od 10 lat ułatwia kandydatom i kandydatkom znalezienie pracy dopasowanej do ich oczekiwań finansowych, zarobki w specjalizacjach związanych ze sztuczną inteligencją rosną z kwartału na kwartał

W pierwszych trzech miesiącach tego roku mediany dolnych i górnych widełek wynagrodzeń w tej kategorii wynosiły 18-28 tys. zł (+VAT) na kontrakcie B2B i 16-25 tys. zł brutto na umowie o pracę. W trzecim kwartale sięgnęły już 21-30 tys. zł netto (+VAT) na B2B oraz 17-29 tys. zł brutto w przypadku umowy o pracę. Oznacza to więc wzrosty od 6,2 proc. do nawet 16,6 proc. 

Ponad 30 kandydatów na jedno ogłoszenie w specjalizacji AI

Oferty pracy w specjalizacjach związanych ze sztuczną inteligencją cieszą się również dużym zainteresowaniem kandydatów i kandydatek – od początku roku na jedno ogłoszenie aplikuje średnio ponad 30 osób. Osoby pracujące w IT nie tylko chętnie aplikują na stanowiska związane z tą technologią, ale też, jak wynika z raportu No Fluff Jobs „AI na rynku pracy IT”, 94 proc. specjalistów i specjalistek korzysta codziennie z tego typu narzędzi. Tylko 29 proc. obawia się utraty pracy na rzecz rozwiązań sztucznej inteligencji.

– Mimo licznych głosów wyrażających obawy, że sztuczna inteligencja odbierze ludziom pracę – szczególnie głośno mówiło się o tym niedawno w związku z „zatrudnieniem” przez OFF Radio Kraków trojga prowadzących w całości wygenerowanych przez AI – osoby pracujące w sektorze IT nie obawiają się jej – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.Jednak postępy w rozwoju tej technologii pokazują, że należy liczyć się z możliwością zwalniania przez niektóre firmy pracowników i zastępowania ich sztuczną inteligencją. Na dziś takim obrotem spraw są zagrożone przede wszystkim zawody, w których można wykonywać dużo powtarzalnych czynności. Jak się przed tym chronić? Na pewno warto oswajać się ze sztuczną inteligencją, uczyć się efektywnego korzystania z niej w codziennej pracy, zdobywać nowe kompetencje. Warto pamiętać, że AI może również tworzyć nowe możliwości zatrudnienia, związane z jej rozwijaniem, nauczaniem czy testowaniem. 

Znajomość AI oczekiwana już w 12 proc. ofert pracy w marketingu 

Oczekiwanie posługiwania się narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję od kandydatów i kandydatek do pracy zaczyna powoli być widoczne również w branżach spoza IT. Najczęściej w marketingu – w tej kategorii znajomość narzędzi AI jest wymieniana jako wymagana lub mile widziana w niemal 12 proc. ogłoszeń. Kolejne miejsca, jednak ze znacznie niższym odsetkiem, zajmują: zawody prawnicze (5,6 proc. ofert pracy), telekomunikacja (4,5 proc.), consulting (3 proc.) oraz logistyka (2,7 proc.). W pozostałych badanych branżach odsetek ogłoszeń z wymogiem znajomości sztucznej inteligencji nie przekracza jak na razie 2,5 proc. Najniższy jest w kategorii elektroniki (0,3 proc.) oraz w obsłudze klienta (0,9 proc.). 

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.