Spada zadowolenie z pracy w Polsce. Wymiar pracy zdalnej ma na nie znaczący wpływ już dla 74 proc. pracowników i pracowniczek. Nowe dane z 8. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”
Rok do roku spada poziom szczęścia odczuwanego przez Polki i Polaków w pracy, a także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie pracowników i pracowniczek. Z 31 proc. do 19 proc. spadł również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę. Widać wyraźny wzrost przywiązania zatrudnionych do work-life balance. Wśród najważniejszych czynników wpływających na szczęście w pracy, oprócz wynagrodzenia, znalazły się poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Spadło natomiast znaczenie relacji z przełożonymi i możliwości rozwoju.
2024-11-26, 11:47

Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali – rok temu było to 6,8. To dane z najnowszej, 8. edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków”. Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazuje dobre wynagrodzenie. Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych – 44 proc. – jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto. Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70 proc. badanych) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie jest to 4,2. 

Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs – polskiego portalu z ogłoszeniami, który od 10 lat ułatwia kandydatom i kandydatkom znalezienie pracy dopasowanej do ich oczekiwań finansowych, współautora raportu

Zatrudnieni przywiązują coraz większą wagę do work-life balance

Inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju. 

Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.

Odsetek osób, które poleciłyby swoją pracę, w rok spadł o 12 p.p. 

Ankietowani dość nisko ocenili starania pracodawców w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy – na 4,7 w 10-punktowej skali. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 punktu. Bardzo spadł też odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31 proc. do 19 proc

Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (51 proc. wskazań). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41 proc.). 

Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są: oferowany wymiar pracy zdalnej (47 proc.), elastyczne godziny pracy (46 proc.) oraz możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45 proc.). Czwarte miejsce zajęła przyjazna atmosfera w pracy (44 proc.), a piąte współpracownicy, na których można liczyć (42 proc.) – co ciekawe, rok temu ten aspekt znalazł się na najwyższej pozycji, osiągając 56 proc. wskazań. Dopiero szóste miejsce zajęło dobre wynagrodzenie (37 proc.). 

Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie, i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników. Wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy – dodaje Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu


Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które w większości pracują obecnie w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 24 września – 22 października 2024 z pomocą ankiety online. 

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.