Już ponad 90 proc. staży jest płatnych, ale samych ofert stażowych jest wciąż relatywnie niewiele. Najnowsze dane No Fluff Jobs
Stawki dla stażystów i stażystek zaczynają się od 4 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B, a w wyjątkowych przypadkach potrafią nawet przekroczyć 12 tys. zł brutto na umowie o dzieło, jak wynika z analizy ogłoszeń na portalu No Fluff Jobs. Jednak dominującą formą zatrudnienia na stażu jest umowa zlecenia, wymieniana w połowie ofert. Coraz częściej stażyści i stażystki mogą też liczyć na umowę o pracę (ponad ¼ ofert). Najwięcej ogłoszeń stażowych kierowanych jest do osób zainteresowanych marketingiem, sprzedażą czy HR.
2025-06-26, 11:09

Coraz łatwiej jest trafić na płatny staż – w ciągu ostatniego półtora roku odsetek płatnych ofert stażowych wahał się między 89 proc. a 94 proc. w zależności od kwartału, jak wynika z najnowszych danych No Fluff Jobs, polskiego portalu ogłoszeniowego z widełkami wynagrodzeń. W omawianym okresie odsetek ofert stażowych na portalu w różnych kwartałach wynosił od 0,5 proc. do 2 proc. wszystkich ogłoszeń o pracy. Cieszą się one dużym zainteresowaniem kandydatów i kandydatek – średnio aplikuje na nie nawet dwukrotnie więcej osób niż na pozostałe ogłoszenia o pracę. 

Najczęściej stażystom i stażystkom oferuje się pracę na podstawie umowy zlecenia – na przestrzeni ostatnich sześciu kwartałów stanowiły one połowę wszystkich ogłoszeń o stażach. W nieco ponad ¼ przypadków oferowano możliwość zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w 18,5 proc. – na podstawie kontraktu B2B, a w zaledwie 6 proc. – na podstawie umowy o dzieło.

Popularność umów zlecenia w przypadku staży wynika zapewne z atrakcyjności tej formy zatrudnienia zarówno dla samych stażystów i stażystek – często jeszcze studiujących, poniżej 26 roku życia – jak i dla pracodawców. W tym układzie koszt pracodawcy jest równy wynagrodzeniu netto dla osoby na stażu – mówi Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs. – W przypadku umowy o pracę koszt pracodawcy jest o ok. 38 proc. wyższy niż wynagrodzenie netto dla stażysty czy stażystki. Poza tym umowę zlecenia łatwiej jest rozwiązać, jeśli staż nie okaże się zadowalający dla którejś ze stron.

Najwięcej ofert stażowych w marketingu, sprzedaży i HR

Rozstrzał wynagrodzeń oferowanych osobom zainteresowanym stażami jest bardzo duży. W ostatnich sześciu kwartałach mediany odpowiednio dolnych i górnych widełek wynagrodzeń kształtowały się następująco:

  • w przypadku umowy zlecenia – od 4,5 tys. do 5,5 tys. zł brutto;
  • w przypadku umowy o pracę – od 4,3 tys. do 6,5 tys. zł brutto;
  • w przypadku kontraktu B2B – od 4 tys. do 8,4 tys. zł netto (+ VAT);
  • w przypadku umowy o dzieło – od 4,3 tys. do 5,5 tys. zł brutto

Łatwo zauważyć, że mediana dolnych widełek jest podobna bez względu na proponowaną umowę – to pochodna aktualnego poziomu minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Warto też pamiętać, że w przypadku mniej popularnych form zatrudnienia, jak B2B czy umowa o dzieło, większa liczba ofert stażowych od jednego pracodawcy może znacząco wpłynąć na średnią wysokość proponowanych widełek wynagrodzeń w danym kwartale. 

Najnowsze dane pokazują, jak przez lata zmieniła się perspektywa społeczna na kwestię wynagradzania stażystów i stażystek. Wiele osób, które zaczynały pracę w latach 90. czy po 2000 roku, nie mogło na to liczyć – bezpłatne staże były wówczas standardemtłumaczy Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs. – Firmy traktowały staże jako pewnego rodzaju poświęcenie, inwestycję własnych zasobów, oraz umożliwienie rozwoju przyszłym pracownikom, ale to podejście odchodzi do lamusa. Dziś coraz bardziej dbamy o to, żeby praca była rozumiana jako obustronna korzyść i że pracownicy mogą dostarczyć realną wartość organizacji bez względu na poziom doświadczenia zatrudnionej osoby.

Najwięcej stażystów i stażystek jest poszukiwanych w kategoriach Marketing, Sprzedaż, HR, Obsługa klienta i Finanse. W branży IT najwięcej ofert stażowych można znaleźć w kategoriach Backend, Support, Testing i Game Dev. Z kolei najmniej możliwości stażowych jest w kategorii Telekomunikacja, a w branży IT – w Architecture. Przez półtora roku pojawiło się w nich zaledwie po jednej ofercie. Tylko pojedyncze ogłoszenia pojawiają się też w kategoriach takich jak Prawo czy Konsulting, a w IT – Administracja systemów komputerowych, Embedded czy Sztuczna inteligencja. Mała liczba ofert w wymienionych specjalizacjach wynika najczęściej z wysokiego progu wejścia i dużych wymagań co do przyszłych pracowników – stąd zwykle niewiele jest w tych obszarach ofert stażowych lub juniorskich.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
ZAŁĄCZNIKI
fot_freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.