Koszt nieudanej rekrutacji dla firmy to nawet 250 proc. rocznego wynagrodzenia pracownika. Rekruterzy wspierają się sztuczną inteligencją
Połowa osób szukających pracy twierdzi, że oczekiwania pracodawców są zbyt wygórowane, z kolei ponad 60 proc. rekruterów i rekruterek jest zdania, że największą barierę w rozwoju firm stanowi obecnie brak niezbędnych kompetencji wśród pracowników i pracowniczek. Na polskim portalu No Fluff Jobs aż 60 proc. ofert pracy w tym roku pozostawało dostępnych ponad miesiąc, a 16 proc. ponad dwa miesiące. By usprawnić rekrutacje, firmy sięgają po rozwiązania sztucznej inteligencji.
2025-11-12, 12:13

Nieudana rekrutacja może być bardzo kosztowna – różne badania podają różne szacunkowe kwoty, sięgające nawet 250 proc. rocznego wynagrodzenia danego pracownika lub pracowniczki. W dodatku znalezienie odpowiedniej osoby może zająć wiele czasu – z analizy ofert pracy publikowanych na No Fluff Jobs, polskim portalu z widełkami w ogłoszeniach, wynika, że w tym roku około 60 proc. ogłoszeń pozostawało opublikowane przez okres dłuższy niż 30 dni, a kolejne 16 proc. dłużej niż 60 dni

89 proc. pracodawców za największy atut narzędzi AI uważa oszczędność czasu

Tym, czego na pierwszy rzut oka nie widać, a co jest kluczowym czynnikiem budującym koszty rekrutacji, jest czas. Żeby znaleźć właściwego pracownika, czyli dopasowanego nie tylko do naszych oczekiwań „twardych”, lecz także chętnego pracować za proponowaną stawkę, pracodawcy potrzebują często kilku etapów, które mogą zająć tygodnie – mówi Paulina Król, Chief People & Operations Officer w No Fluff Jobs. – Sama analiza CV może potrwać kilka dni. Jeśli na daną ofertę pracy zgłasza się ponad 100 osób, co na stanowiskach dla początkujących jest normą, przebrnięcie przez te aplikacje musi trwać. Podobnie jeśli chodzi o rozmowy screeningowe – mogą zająć nawet 2 tygodnie, bo trzeba zgrać kalendarze osoby rekrutującej ze wszystkimi wybranymi kandydatami. A nie doszliśmy nawet do etapu rozmów kwalifikacyjnych! 

Rozwiązaniem stają się narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Jako największy atut używania AI 89 proc. pracodawców wskazuje oszczędność czasu. Jak wynika z najnowszego raportu No Fluff Jobs „Umiejętności na rynku pracy” w Polsce już 53 proc. firm w ostatnich 12 miesiącach zainwestowało w szkolenia dla pracowników z zakresu sztucznej inteligencji

Luka kompetencyjna największą blokadą rozwoju firm

48 proc. aktywnych zawodowo Polek i Polaków jest zdania, że obecnie wymagania pracodawców wobec osób kandydujących do pracy są zbyt wygórowane. Jednocześnie według raportu Światowego Forum Ekonomicznego 63 proc. rekruterów wskazuje, że luka kompetencyjna (czyli brak osób z kompetencjami obecnie lub w przyszłości potrzebnymi na rynku) stanowi największą barierę rozwoju firm. Ten sam raport zwraca uwagę na fakt, że 39 proc. obecnych kompetencji pracowników i pracowniczek w ciągu 5 najbliższych lat stanie się przestarzałe.

Z powodu tego niedopasowania procesy rekrutacji wydłużają się, bo ogłoszeń jest mniej niż kiedyś, a aplikuje więcej osób, w tym także poniżej lub powyżej wymaganych kwalifikacji. Tym samym jest więcej CV do przejrzenia i więcej rozmów do przeprowadzenia – mówi Paulina Król, Chief People & Operations Officer w No Fluff Jobs. – Według naszych danych już 85 proc. pracodawców akceptuje użycie sztucznej inteligencji przez kandydatów i kandydatki do pracy, np. do researchu czy przygotowania do rozmowy. Coraz więcej firm też uczy się, jak z powodzeniem korzystać z dobrodziejstw tej technologii. A ważne jest to, by narzędzia oparte na sztucznej inteligencji realnie wspierały pracę prawdziwej inteligencji, czyli osób rekrutujących.

Najnowszą z dostępnych na No Fluff Jobs funkcji opartych o sztuczną inteligencję jest wirtualna asystentka głosowa Alicja, stworzona na bazie sprawdzonych modeli ElevenLabs oraz OpenAI. Na podstawie decyzji od osoby prowadzącej rekrutację Alicja przeprowadza wstępną rozmowę z kandydatem lub kandydatką. Osoba kandydująca do pracy może odbyć rozmowę w dowolnym, dogodnym dla siebie momencie, po prostu klikając link w zaproszeniu mailowym. Po wszystkim rekruter lub rekruterka otrzymują podsumowanie rozmowy wraz z transkrypcją i nagraniem audio. Dzięki temu mają szerszą wiedzę o kandydujących i mogą bardziej świadomie zaprosić wybrane osoby na rozmowy kwalifikacyjne.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
Managerka Public Relations
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.